Przeglądaj sauny w całej Polsce!

Przeglądaj sauny w całej Polsce!

Strefa saun to zbiór saun z całej Polski. Strefy saun w hotelach, saunaria, sauny w aquaparkach, klubach fitness, domki saunowe oraz wydarzenia saunowe. Na tej stronie z pewnością znajdziesz swoją ulubioną saunę

Strefasaun.pl - Chochołowskie termy - Chochołów

Chochołowskie termy

Chochołów 400, Chochołów

4,9
14 opinii
09:00 - 22:00 Otwarte Multisport Strefa beztekstylna
Strona internetowa 59,00 zł / 3hSeanse saunowe
Strefasaun.pl - Nemo - Świat Rozrywki - Dąbrowa Górnicza

Nemo - Świat Rozrywki

Aleja Róż 1, Dąbrowa Górnicza

5,0
4 opinie
09:00 - 20:45 Zamknięte Multisport Strefa beztekstylna
Strona internetowa 24,00 zł / 1hSeanse saunowe
Strefasaun.pl - Stary Hangar - Gliwice

Stary Hangar

Toruńska 1, Gliwice

5,0
4 opinie
15:00 - 21:00 Zamknięte Multisport Strefa beztekstylna
Strona internetowa 27,00 złSeanse saunowe
Strefasaun.pl - Termy Rzymskie - Czeladź

Termy Rzymskie

ul. Dehnelów 2, Czeladź

4,4
8 opinii
10:00 - 22:00 Otwarte Multisport Strefa beztekstylna
Strona internetowa 40,00 zł / 1hSeanse saunowe
Strefasaun.pl - Bezchlorowe Baseny i Saunarium Hotel Europa - Starachowice

Bezchlorowe Baseny i Saunarium Hotel Europa

ul. Radomska 76a, Starachowice

4,1
13 opinii
09:00 - 22:00 Otwarte Multisport Strefa beztekstylna
Strona internetowa 20,00 zł / 2hSeanse saunowe

Wybierz miasto


Kraków (22) Warszawa (11) Lublin (5) Katowice (4) Wrocław (4) Chorzów (3) Łódź (3) Mielno (3) Zielona Góra (3) Bolesławiec (2) Gdańsk (2) Gliwice (2) Kielce (2) Rybnik (2) Starachowice (2) Szaflary (2) Wisła (2) Barcin (1) Barczewo (1) Bełchatów (1) Białcz (1) Białka Tatrzańska (1) Białogard (1) Bielawa (1) Brenna (1) Brzeg (1) Budry (1) Bukowina Tatrzańska (1) Busko Zdrój (1) Chełm (1) Chełmiec (1) Chochołów (1) Chojnice (1) Choroszcz (1) Cierpice (1) Czeladź (1) Dąbrowa Górnicza (1) Dłużec (1) Dźwirzyno (1) Ełganowo (1) Filipów (1) Gardeja (1) Głogów (1) Głogów Małopolski (1) Górno (1) Gródek nad Dunajcem (1) Horodło (1) Istebna (1) Janów Podlaski (1) Jarocin (1) Jastarnia (1) Jelenia Góra (1) Jugowice (1) Kalinowo (1) Kalisz (1) Kąty Rybackie (1) Kędzierzyn-Koźle (1) Kępno (1) Kluczbork (1) Kłodawa (1) Kochcice (1) Kołobrzeg (1) Kopalino (1) Korczyna (1) Koszalin (1) Kościan (1) Kościerzyna (1) Kozienice (1) Krąg (1) Krosno (1) Krośnice (1) Krynica-Zdrój (1) Kutno (1) Leśna Podlaska (1) Licheń Stary (1) Lidzbark Warmiński (1) Limanowa (1) Lubenia (1) Lubomierz (1) Łańcut (1) Łazy (1) Łeba (1) Łowicz (1) Łowyń (1) Masłów (1) Mikołajki (1) Mysłowice (1) Myślenice (1) Nakło nad Notecią (1) Nałęczów (1) Niepołomice (1) Nowy Sącz (1) Oleśnica (1) Oława (1) Opole (1) Osiek (1) Ostrzeszów (1) Paniówki (1) Piwniczna-Zdrój (1) Pleszew (1) Płock (1) Polanów (1) Polkowice (1) Przemyśl (1) Radocza (1) Radom (1) Radziejowice (1) Rawa Mazowiecka (1) Reda (1) Reszel (1) Ruda Śląska (1) Rumia (1) Rzeszów (1) Rzyki (1) Solec-Zdrój (1) Sopot (1) Stawiguda (1) Strzelin (1) Suwałki (1) Ślęza (1) Środa Śląska (1) Świebodzice (1) Świlcza (1) Tarnowo Podgórne (1) Tarnowskie Góry (1) Tarnów (1) Trojanów (1) Trzebnica (1) Trzebownisko (1) Tychy (1) Uniejów (1) Ustrzyki Dolne (1) Wadowice (1) Wałbrzych (1) Wągrowiec (1) Wieliczka (1) Winiec (1) Władysławowo (1) Wola (1) Zabrze (1) Zakopane (1) Żagań (1) Żelechów (1) Żory (1)

Strefa wiedzy

seo.articleImageAlt

Jak sauna wpływa na nasze zdrowie?

Saunowanie to popularny sposób na relaks i odprężenie po całym dniu. Naprzemienne nagrzewanie i schładzanie ciała jest korzystne dla układu krwionośnego oraz zapobiega wielu poważnym chorobom. Jak sauna wpływa na nasze zdrowie? Czy saunowanie może pomóc w ramach profilaktyki przeciw COVID-19? Przedstawiamy garść najważniejszych informacji.

Wpływ sauny na zdrowie

Sauna ma wyjątkowo korzystny wpływ na nasze zdrowie. Regularne saunowanie wzmacnia naturalną odporność organizmu, poprawia krążenie krwi oraz działa regenerująco na całe ciało. Spotęgowany proces pocenia się ciała pozwala usunąć nagromadzone toksyny, metale ciężkie oraz nadmiar wody, dzięki czemu saunowanie sprzyja m.in. poprawie kondycji skóry oraz zapobiega zatrzymywaniu się wody. Korzystanie z sauny po wysiłku fizycznym wspomaga szybszą przemianę materii oraz przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej. 

Saunowanie pomaga także zmniejszyć ciśnienie tętnicze krwi oraz ciśnienie żylne, a także przyczynia się do zwiększenia ogólnej wydolności organizmu. Korzystanie z sauny wspomaga aktywność hormonalną oraz dobrze wpływa na schorzenia reumatyczne. Przyjemne uczucie relaksu i odprężenia, które towarzyszy pobytowi w saunie, sprzyja regeneracji całego organizmu oraz dobremu samopoczuciu.

Jak sauna wpływa na odporność?

Największą korzyścią korzystania z sauny jest jednak wzmocnienie naturalnej odporności. Mechanizm działania jest bardzo prosty. Regularne przebywanie w mocno nagrzanym pomieszczeniu podnosi temperaturę ciała o 1 stopień i pobudza organizm do wytwarzania komórek odpornościowych, dokładnie tak jak ma to miejsce podczas gorączki. Komórki skutecznie zwalczają rozwijające się bakterie i wirusy, co pomaga nam uniknąć zachorowań oraz zachować ogólny dobry stan zdrowia.

Saunowanie a COVID-19

Z tego powodu saunowanie jest dobrą praktyką także w czasie pandemii. Korzystanie z sauny skutecznie wzmacnia odporność, a tym samym istotnie zmniejsza ryzyko zakażenia się wirusem. Pamiętajmy, że dotyczy to tylko osób zdrowych. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości czy Twój stan zdrowia pozwala na korzystanie z sauny, skontaktuj się z lekarzem.

Czas wzmożonego reżimu sanitarnego niestety znacznie utrudnia dostęp do saun, ograniczając ilość miejsc w trakcie seansów oraz okresowo zamykając termy. W trakcie korzystania z sauny warto pamiętać o zachowaniu odstępu, korzystaniu z natrysków, dokładnej dezynfekcji rąk oraz zakrywaniu ust i nosa. W takich warunkach saunowanie może wyjść nam tylko na zdrowie! 

Saunowanie jako profilaktyka

Regularne korzystanie z sauny to świetna profilaktyka zdrowotna, która pomoże nam zahartować organizm oraz poprawić naturalną odporność w sezonie jesienno-zimowym, a także pozwoli przystosować ciało do wysokich temperatur latem. Naturalnie wzmocnione mechanizmy obronne organizmu w połączeniu ze zdrową dietą to najskuteczniejszy sposób na uniknięcie zachorowań oraz długofalową poprawę zdrowia i kondycji dla osób w każdym wieku.


seo.articleImageAlt

Zasady poprawnego saunowania

Saunowanie ma bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Aby jednak seans przyniósł oczekiwane rezultaty trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach, dzięki którym pobyt w saunie będzie nie tylko przyjemniejszy, ale i zdrowszy oraz bezpieczny.

Brak przeciwwskazań

Przed wizytą w saunie warto upewnić się, że nie mamy żadnych przeciwwskazań natury zdrowotnej do odbycia seansu. W tym celu warto skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu, który po krótkim wywiadzie będzie w stanie stwierdzić czy saunowanie jest dla nas bezpieczne. Do schorzeń, które stanowią przeciwwskazania do korzystania z saun należą m.in. cukrzyca, nadczynność tarczycy, choroby skóry oraz ostre stany reumatyczne.

Regulamin saunarium

Każde saunarium nieco się różni swoją specyfiką oraz rodzajem saun, dlatego przed rozpoczęciem pobytu warto zapoznać się z regulaminem danego obiektu oraz zasadami, jakie wprowadza. Warto uczynić to jeszcze w domu, co pozwoli nam się odpowiednio przygotować pod względem potrzebnych akcesoriów. Najczęściej są to:

  • dwa ręczniki, w tym jeden wystarczająco duży, aby móc się na nim położyć, oraz mniejszy służący do wysuszenia ciała

  • klapki lub jednorazowe 

  • czapkę do sauny

  • butelkę wody


Zasady poprawnego saunowania

Aby saunowanie przyniosło oczekiwane efekty zaleca się korzystanie z sauny przynajmniej 1 raz w tygodniu. Warto przy tym zarezerwować sobie na nie przynajmniej dwie godziny, tak aby proces był pełny, efektywny i relaksujący. Istnieje kilka ogólnych zasad tworzących kulturę saunowania, które przynoszą najlepsze korzyści oraz obowiązują w każdym miejscu. 

Przed wejściem do sauny

  • Planując wyjście do sauny nie powinnyśmy jeść obfitego posiłku przynajmniej dwie godziny przed seansem. 

  • Pamiętajmy o załatwieniu potrzeb fizjologicznych oraz dokładnym umyciu mydłem oraz całkowitym wysuszeniu całego ciała za pomocą ręcznika. 

  • Przed wejściem do sauny należy rozebrać się do naga, a także zdjąć z ciała wszelką biżuterię, zegarek i inne ozdoby. 

Sauna sucha

  • Do sauny suchej wchodzimy owinięci w ręcznik oraz w czapce na głowie, pozostawiając klapki, butelkę z wodą oraz inne gadżety na zewnątrz. 

  • Wybierając miejsce do siedzenia, najlepiej zacząć od najniższej ławki, gdzie jest najchłodniej, a następnie powoli zwiększać poziom. 

  • Odwijając ręcznik pozwolimy ciału równomiernie się nagrzać, ręcznik powinniśmy rozłożyć na ławce możliwie, jak najszerzej, a następnie wygodnie się na nim ułożyć, pamiętać, aby żadna z części ciała nie dotykała bezpośrednio drewna.

Łaźnia parowa

  • Do łaźni parowej wchodzimy całkowicie nago, zostawiając ręcznik i klapki na zewnątrz.

  • Następnie dokładnie spłukujemy miejsce, w którym planujemy usiąść za pomocą wody, uważając przy tym na innych saunowiczów.

  • Układamy się wygodnie wybranym miejscu

  • Po zakończonym pobycie spłukujemy ponownie miejscu, z którego korzystaliśmy.

Czas jednorazowego pobytu w saunie nie powinien przekraczać 15 minut. Powinien być także dostosowany do indywidualnych możliwości organizmu.

Po wyjściu z sauny

  • Bezpośrednio po wyjściu z sauny należy dokładnie spłukać ciało cieplą wodą, a następnie je schłodzić pod natryskiem lub korzystając z zimnego basenu, studni lodowej lub groty. Schładzanie rozpoczynamy od stóp. 

  • Odpoczynek po saunie powinien trwać przynajmniej  tyle samo ile czasu spędziliśmy w saunie. W trakcie odpoczynku należy uzupełnić płyny wodą.

  • Przed opuszczeniem sauny pamiętamy, aby dokładnie umyć całe ciało.

Aby saunowanie przyniosło, jak najkorzystniejsze rezultaty, opisany powyżej cykl powinniśmy wykonać przynajmniej 3 razy, Dlatego ważne jest, aby na pobyt w saunie wygospodarować sobie stosowną ilość czasu. Nasz organizm z pewnością się za to odwdzięczy. Pamiętajmy również, że kultura saunowania nie jest jeszcze powszechnie znana, dlatego nie bójmy się przypominać o powyższych zasadach innym saunowiczom, jeśli się do nich nie stosują. Dzięki temu świadomość zasad poprawnego saunowania na pewno wzrośnie.


seo.articleImageAlt

Rodzaje saun

Istnieje wiele rodzajów saun, które różnią się między sobą temperaturą, wilgotnością powietrza oraz sposobem wytwarzania ciepła i wilgoci. W związku z tym każdy typ sauny ma inny wpływ na organizm korzystających z niej osób. Przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje saun oraz najważniejsze korzyści, jakie płyną z regularnego pobytu w każdej z nich. 

Do podstawowych rodzajów saun zalicza się sauny suche nazywane popularnie fińskimi, sauny parowe (tureckie) i mokre oraz coraz popularniejszą saunę na podczerwień (infrared). W niektórych saunariach możemy również spotkać się z takimi wariantami podstawowych saun, jak biosauna, ruska bania lub caldarium.

Sauna sucha

Znana również jako fińską, jest najpopularniejszym i najbardziej podstawowym rodzajem sauny. Charakteryzuje się najwyższą temperaturą od 80°C do nawet 120°C oraz minimalną wilgotnością powietrza od 5% - 15%. Przeważnie zbudowana jest z drewna oraz ogrzewana piecem z kamieniami. Wysoką temperaturę uzyskuje się poprzez polewanie rozgrzanych kamieni wodą. Ten typ sauny doskonale wpływa na regenerację mięśni i stawów, dlatego polecany jest po intensywnym wysiłku oraz osobom z problemami reumatycznymi.

Sauna mokra

W saunie mokrej temperatura wynosi 50°C - 90°C, a wilgotność powietrza 20% - 40%. Zwiększona wilgotność powietrza uzyskiwana jest poprzez polewanie rozgrzanych kamieni wodą lub dodatkowy generator pary wodnej. Sauna wykonana jest zazwyczaj z płytek ceramicznych. Korzystając z sauny mokrej mamy możliwość szybkiego pozbycia się toksyn z organizmu oraz głębokiego rozgrzania mięśni. Pobyt w saunie mokrej nie powinien trwać dłużej niż 15 minut. 

Sauna parowa

Zwana również łaźnią parową, jest znana już od czasów rzymskich. Sauna zbudowana jest z płyt ceramicznych lub rzadziej z tworzywa sztucznego. Umieszczony w środku piec utrzymuje temperaturę na poziomie 45°C  - 60°C. Wilgotność powietrza, która dochodzi nawet do 100%, regulowana jest poprzez generator pary wodnej. Gorąca para pozwala oczyścić organizm oraz pobudza krążenie. Kąpiel w saunie parowej doskonale idzie w parze ze wchłanianiem kosmetyków, dlatego często towarzyszą jej zabiegi pielęgnacyjne.

Sauna infrared

Kąpiel w saunie infrared daje podobne odczucia i efekty, jak podczas wygrzewania się w promieniach słońca. Ciało nagrzewane jest bezpośrednio poprzez promienniki podczerwone, które wnikając w głąb organizmu, generują rozgrzewające mięśnie i narządy wewnętrzne ciepło. W saunie infrared panuje umiarkowana temperatura od 30°C do 50°C oraz wilgotność powietrza porównywalna do otoczenia, dzięki czemu polecana jest szczególnie osobom, które powinny unikać przebywania w wilgoci ze względów zdrowotnych.

Pozostałe rodzaje saun:

Oprócz trzech typów najpopularniejszych saun w saunariach znajdują się ich warianty, które wykorzystując podobne mechanizmy nagrzewania, zapewniają dodatkowo inne korzyści zdrowotne. Wśród nich można wymienić takie rodzaje saun, jak:

Sauna solna

Jest to typ sauny suchej, której ściany pokryte są blokami soli. Sól może być również rozsypana na podłodze. Temperatura wynosi od 60°C - 100 °C, a wilgotność 10% - 15%. Pobyt w saunie solnej szczególnie polecany jest osobom borykającymi się z dolegliwościami układu oddechowego. Jest to również popularna forma relaksu i regeneracji całego ciała. 

Ruska bania

Ruska bania to sauna mokra ogrzewana piecem na drewno. Zwiększoną wilgotność powietrza, dochodzącą nawet do 60%, uzyskuje się poprzez polewanie rozgrzanych kamieni wodą. Ruska bania najczęściej ma formę zewnętrznego domku saunowego lub beczki. Ten typ sauny często można spotkać w hotelach lub SPA. Z powodzeniem można wybudować ją także we własnym ogrodzie.

Biosauna

Biosauna charakteryzuje się umiarkowanie wysoką temperaturą oraz podwyższoną wilgocią. Podczas seansów wykorzystuje się w niej olejki eteryczne oraz kolorowe oświetlenie działające na nastrój i dobre samopoczucie saunowiczów. Ten typ sauny jest szczególnie polecany osobom, które nie tolerują wyższych temperatur charakterystycznych dla innych rodzajów saun.

Sauna ziołowa

Nazywa również aromabath, to łaźnia parowa, w której generator rozpyla parę wodną wraz z olejkami eterycznymi lub esencją z ziół. Dzięki temu osoby przebywające w saunie faktycznie mają wrażenie kąpieli całego ciała w aromatycznej parze. Pobyt w takiej saunie doskonale wpływa na kondycję skóry oraz jest bardzo relaksujący.

Caldarium

Caldarium to łagodniejszy typ łaźni parowej, w której temperatura wynosi około 45°C, a wilgotność powietrza oscyluje między 20% - 40%. Sauna najczęściej ma formę pokoju zabiegowego, w którym można przyjemnie się zrelaksować, nagrzać i odprężyć ciało, na przykład przed masażem. Caldarium jest polecane również osobom, które ze względów zdrowotnych powinny unikać wysokich temperatur.

Aktualności

23.03.2021

Termy Bania czynne wyłącznie dla gości hotelowych.

01.03.2021

Sauny w Studio Sante są już otwarte.

01.03.2021

Saunarium czynne od 1 marca.

Termy Krakowskie Forum zostały niestety zamknięte. Dobra wiadomość jest taka, że nowe Termy Krakowskie zostaną uruchomione od czerwca 2021 roku na stadionie przy Błoniach.

04.11.2020

Sauna w Apis Hotel w Krakowie jest otwarta dla wszystkich.

23.03.2021

Termy Rzymskie nadal otwarte, ale tylko dla osób posiadających licencję członka kadry narodowej.

01.03.2021

Aquapark FALA zaprasza do saunarium.

01.03.2021

Saunarium Termy Bania wznawia swoją działalność.

Termy Krakowskie Bronowice kończą działalność w Hotelu, ale być może otworzą się gdzieś indziej.

Saunarium Borowinowa jest otwarte

Strefa saunamistrzów

Strefa wydarzeń

Nie znaleziono wyników dla podanych kryteriów